Flyv mere ansvarligt.
Sådan begrænser du dit CO2-aftryk

Begræns dit CO2-aftryk, når du flyver

Som så mange andre så elsker jeg at rejse. Gerne langt væk i fly til eksotiske lande med behageligt klima. Og med flybilletter, der bare bliver billigere og billigere, så er jeg ikke den eneste, der flyver mere end nogensinde før. Hvorfor tage toget eller bilen til Berlin, når det både er hurtigere og billigere at hoppe på en flyver?

Men det at flyve er rigtig skidt for vores klima. Et fly udleder næsten tre gange så meget CO2 pr. kilometer pr. person sammenlignet med en bil. Og mere end 16 gange så meget som et el-drevet tog1. Og da vi flyver meget længere end vi f.eks. kører i en bil, så sviner fly voldsomt meget mere.

Abonner på nyhedsbrev

.

Jeg accepterer at få tilsendt nyhedsbreve. ( Læs mere )


Kilde2

Ændret forbrug kan ikke dække flyrejsers CO2

Jeg har længe vist, at det at flyve var skidt for klimaet, men jeg retfærdiggjorde mine flyrejser med, at jeg i stedet har skåret ned på mit forbrug – og jeg er især begyndt at spise mindre kød.

Men da jeg begyndte at sætte mig lidt mere ind i flys CO2-udledning, så blev det hurtig klart, at mit mindre kødforbrug forslår som en skrædder i helvede.

For selvom jeg ikke spiser kød i et helt år, så dækker det langt fra den CO2-udledning, som en returbillet til f.eks. Bangkok udleder. Så ikke engang ved at lægge min adfærd om ved at shoppe mindre og undgå kød, kan jeg umiddelbart kompensere for en rejse til Bangkok.

En tur til Bangkok “koster” ca. 1.800 oksebøffer

En retur flyrejse (uden mellemlandinger) til Bangkok udleder 5.004 kg CO2.3 Hvis jeg skulle ‘spare’ det op ved ikke at spise kød, så svarer det til, at jeg ikke må spise 360 kg oksekød. Det svarer nogenlunde til 1.800 gode oksebøffer.

I gennemsnit spiser en dansk mand 88 kg kød om året, mens en kvinde spiser 58 kg4Først efter fire kødfrie år vil en mand have ‘sparet sammen’ til flybilletten til Bangkok. Kvinder skal spare op i seks år.

Bæredygtig turisme er misvisende

Den seneste tids store fokus i medierne på flys skadelig påvirkning af klimaet har også fået mig til at tænke på, hvordan jeg kan rejse mere bæredygtigt, og jeg fik lyst til at undersøge sagen nærmere. Flere organisationer5, som arbejder med klima og bæredygtighed, anerkender ikke begrebet bæredygtig turisme, da alle rejser i større eller mindre grad påvirker miljøet.

I stedet bør vi tale om ansvarlig turisme, hvor vi er bevidste om de negative konsekvenser, og samtidig rejser mere ansvarligt. Ti procent6 af verdens befolkning arbejder i erhverv tilknyttet turisme, så hvis vi holder op med rejse, så vil det især have negative konsekvenser i mange fattige lande, som er dybt afhængig af turismen. Og det i sig selv synes jeg er en god grund til at tage afsted.

Hvordan kan vi rejse mere ansvarligt?

1. Flyv mindre

Det siger næsten sig selv, at den mest effektive måde at reducere sit CO2-aftryk er ved at flyve mindre. Vælg færre lange ture og bliv eventuelt væk i længere tid i stedet for en masse korte ferier.

Ifølge tænketanken CONCITO, så udleder hver dansker i gennemsnit 19 tons CO2 om året, hvilket gør os til det 7. mest CO2-forurenende land i verden. Så ved at droppe rejsen til Bangkok svarer det ca. til 20 % af en danskers udslip. Men i følge FN’s klimamål, så skal faktisk endnu længere ned. Målet her er 2-3 tons CO2 pr dansker om året.

2. Flyv direkte

Ved at vælge mere direkte flyruter og færre mellemlandinger, så kan du også spare CO2. Ifølge en rapport fra NASA, så kommer ca. 25 % af et flys udledninger fra start og landinger7.

Desværre er rejser med mange mellemlandinger ofte meget billigere. Måske vores politikere skulle begynde at beskatte rejser med mange stop?

3. Flyv på økonomiklasse

Jeg har ikke selv råd til flyve på business class, og det er faktisk meget godt for miljøet. Undersøgelser har nemlig vist, at man udleder op til tre gange så meget CO2 på buisness, da det udnytter flyets kapacitet dårligere8.

4. CO2-kompenser din rejse

CO2-kompensation går ud på, at du støtter et klimavenligt projekt med et beløb, der svarer til din flyveturs CO2-udledning. Det kan f.eks. være skovrejsning eller støtte til bedre brændeovne i u-landene.

De fleste flyselskaber tilbyder også, at du kan CO2-kompensere via deres hjemmesider. Desværre er det ofte gemt langt væk, og jeg ville ønske, at de tilbød det lige så aggressivt, som de tilbyder hoteller, billeje og forsikringer.

Her kan du se mulighederne for at CO2-kompensere hos de største flyselskaber:

  • SAS
    Tilbyder ikke mulighed at CO2-kompensere i forbindelse med købsprocessen. Men de har en side (gemt langt væk), hvor du kan beregne og betale kompensation.
  • Norwegian
    Tilbyder ikke mulighed for at CO2-kompensere. Men de har selv iværksat en række projekter.
  • EasyJet
    Tilbyder ikke mulighed for at CO2-kompensere.
  • Ryanair
    Tilbyder mulighed for at CO2-kompensere, når du betaler for din billet.
  • Lufthansa
    Samarbejder med organisationen Myclimate
  • British Airways
    Lige inden betaling har du mulighed kompensere med op til 50 kr. uanset, hvor langt du flyver. 50 kr. er et helt urealistisk lavt beløb, og jeg anbefaler, at du kompensere via andre organisationer.
  • KLM
    Tilbyder tilkøb, når du booker en billet.

Selv har jeg prøvet flere af ovenstående organisationer, og Atmosfair er den organisation, som jeg selv hælder mest til. Den laver nogle meget specifikke beregninger til f.eks. hvilket selskab, som du rejser med.

Kritik af CO2-kompensation

Hjælper det så at CO2-kompensere? Ja, siger flyselskaberne, men mange forskere er dog også kritiske9. Flere mener blandt andet, CO2-kompensation gør os blinde for vores forbrug.

Selv om der bliver plantet træer via din CO2-kompensation, så kan træer ikke optage det lige så hurtigt som fly udleder det. Den bedste løsning vil være, at vi flyver mindre og samtidig planter flere træer. Men uanset hvad, så er det altid bedre at kompensere end at lade være.

For uanset om vi CO2-kompenserer eller ej, så sviner vi i Danmark i forvejen alt for meget. Vi udleder, som nævnt, ca. 19 tons CO2 om året pr. dansker.

Så vi skal altså både flyve mindre, spise mere bæredygtigt og i det hele taget nedsætte forbruget. Og så skal vi nok også hjælpe verdens ulande med at svine mindre. Så selv om vi ikke flyver, så bør vi stadig støtte flere CO2-neutraliserende projekter.

Et stort ansvar for det enkelte individ

Der er ingen tvivl om, at det stiller store krav til det enkelte individ at rejse mere ansvarligt. Det er fristende at tage en ekstra rejse til Bangkok, hvis man kan komme afsted for under 4.000 kr.

Derfor er det også vigtigt at huske hinanden på at være mere mådeholdne og huske at betale CO2-kompensation.

Men hvis det virkelig skal batte noget, så kræver det, at der bliver forsket intensivt i at gøre fly meget mere bæredygtige. EasyJet har annonceret, at de i fremtiden vil satse på el-drevne fly mellem London og Amsterdam. Måske er det vejen frem?

Og så skal vi have Folketinget og EU på banen. I dag er der f.eks. ikke moms på flyrejser og brændstoffet er stort set fritaget for afgifter. Og så giver det slet ikke mening at en rejse til Bangkok med fire mellemlandinger er billigere end at flyve direkte.

Hvis jeg var politiker, så vil jeg også arbejde benhårdt for, at mere bæredygtige rejseformer som togrejser blev både billigere og mere sammenhængende i EU.

Hvad synes du?

Jeg vil meget gerne høre fra dig, hvis du har en holdning til, hvordan vi skal rejse mere ansvarligt? Skal vi helt holde op med at flyve? Og er det overhovedet realistisk? Har vi som individer det fulde ansvar, eller kræver det også politisk indgreb?

Smid gerne en kommentar i kommentarfeltet og lad os fortsætte snakken.

 

Læs også:

Podcast: Rejs til Bali med god samvittighed

Noter

  1. Udregninger fra miljøorganisationen NOAH.
  2. Det Europæiske Miljøagentur
  3. https://www.atmosfair.de/en/offset/flight/
  4. https://landbrugsavisen.dk/her-er-de-10-st%C3%B8rste-klima-syndere-koen-er-ikke-den-v%C3%A6rste
  5. F.eks: https://www.wwf.dk/wwfs_arbejde/klimaenergi/klima_og_forbrug/ansvarlig_turisme/
  6. https://insights.ehotelier.com/global-news/2018/03/26/one-five-new-jobs-created-globally-2017-attributed-travel-tourism/
  7. https://www.nytimes.com/2017/07/27/climate/airplane-pollution-global-warming.html
  8. http://documents.worldbank.org/curated/en/141851468168853188/pdf/WPS6471.pdf
  9. https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-om-co2-aflad-du-kan-ikke-kompensere-for-dine-flyveture-ved-at-plante-traeer
Tags from the story
,
More from Per Sommer

Torvehallerne – de fem bedste kulinariske oplevelser

I mange år var København lidt af kulinarisk uland, når det kom...
Læs mere

4 kommentarer

  • Super relevant og godt informativt indlæg.
    Vi har selvfølgelig også gjort os vores tanker omkring klima ansvaret.
    Jeg må indrømme, at jeg ikke tror på, at vi kommer til at flyve mindre lige med det samme. For vi elsker jo at komme ud og opleve verden… Derfor er vi begyndt at betale for CO2 kompensation. Som du selv er inde på, så kan man jo nok ikke helbrede verden på den måde. Men det er da et skridt på vejen.
    Jeg synes dog at det er lidt en jungle at finde den rette hjemmeside at bruge. For kan man virkelig stole på, at ens penge går til det de siger?
    Du nævner et par, som jeg ikke kender, så dem vil jeg lige kigge lidt nærmere på 😊
    Mange hilsner
    Henriette

    • Hej Henriette

      Tak for din kommentar :). Jeg er helt enig, CO2-kompensation er bedre end ingenting.

      Du har ret, at det er en jungle at finde rundt i. Og det undrer mig også, at forskellige organisationer kan lave vidt forskellige udregninger på den samme strækning. Men som jeg skriver, så foretrækker jeg Atmosfair, som virker mest troværdig.

      /Per

  • Hej Per,
    Tak for et som altid velskrevet indlæg.
    Som en af dem der flyver rigtig meget og rigtig langt er CO2 kompensation mit “simpleste” alternativ.
    Jeg flyver altid British Airways og de har faktisk CO2-kompensation prominent placeret i deres bookingsystem. Det er lige inden man klikker for at komme videre til betaling 🙂
    MVH Peter

    • Hej Peter
      Tak for din kommentarer.
      Du har helt ret. Jeg havde overset, at British Airways tilbyder mulighed for CO2-kompensation lige inden betaling. Det retter jeg i min artikel.

      Jeg lavede lige en test på en returrejse fra København til Johannesburg. Og her tilbyder British Airways at man maks. kan kompensere med 50 kr. Det virker helt urealtistisk. Når jeg laver samme beregning på Atmosfair, så er prisen 1.125 kr. Så jeg vil ikke anbefale at CO2-kompensere med British Airways.

      /Per

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *